Zalka Vera: Az iskolák militarizálása – Webinarium

GWUAN 2025 06. 07.

Az iskolák militarizálása monokulturálissá vált. Militarizáció egy fogságba ejtett államban, rendkívüli kormányzás alatt

Militarizáció

Zalka Vera a magyarországi rendszerkritikus társadalom tagja. 1989 óta több szervezetben tevékenykedett, ill. követte tevékenységüket (ESZMÉLET folyóirat baráti köre, Marx Károly Társaság, SzVF/ESzF/PS2, IPA, IPB, GWUAN és a hozzá kapcsolódó BÉKE mozgalmak).

Beszámolómban szeretném néhány szóval jellemezni a magyar társadalomra jellemző hangulatot. A magyar oktatási rendszert (úgyszintén az egészségügyet és a szociális szféra rendszerét) megerőszakoló Orbán-rezsim egész kormányzása alatt hatalmas összegeket költött arra, hogy megteremtse és helyzetbe hozza a rendszer új, Orbán Viktorhoz és kormánypártjához hű, gazdag burzsoá gazdasági szereplőket.

Foglyul ejtett állami rendszerben élünk, ahol Orbán kormánypártja és személyi kultusza „uralkodik”, befolyásolja, tönkreteszi az életünket és az emberek lelkét.

Sokak számára nincs jövőkép. Több mint 500 ezer ember hagyta el Magyarországot politikai, gazdasági okokból, valamint jobb oktatásért, jobb munkakörülményekért.

Szerteágazó iparunk és mezőgazdaságunk monokultúrálissá vált. Ez közvetlenül az 1989-es változások után kezdődött. Mindezt Orbán Viktor a személyes érdekei szerint tökéletesítette.

A magyar hadseregnek a Varsói Szerződésből való kilépés után meg kellett újítania az eszközeit.

Magyarország 1999-ben csatlakozott a NATO-hoz, 2004-ben az EU-hoz, 10 másik országgal egy időben.

Magyarországon 2005-ben eltörölték a kötelező katonai szolgálatot.

Magyarország mindkét világháborúban a rossz oldalon állt. Sokan vették komolyan a „Soha többé háborút Európában” fogadalmat (kiterjesztve ezt a világra is).

Így volt ez sokáig 1945 után Európában.

…de ha megnézzük Magyarország földrajzi helyzetét: délre szomszédunk, Jugoszlávia szörnyű testvérgyilkos háborús helyzetbe került, amelynek következményei a mai napig sújtják a térség lakosait.

Ez nem volt elég. Nagy belső feszültségek és konfliktusok (külföldi beavatkozás) után Ukrajna, keleti határszomszédunk területén is háború kezdődött.

Mindkét menekülthullám megrázta a magyar társadalmat.

Orbán Viktor ezt a helyzetet használta fel egyéni és pártpropaganda céljaira, ami egyrészről szégyenletes. Másrészt, mint Ukrajnával szomszédos országnak semlegesnek kell lennünk, és nem állhatunk a fegyvereket küldők oldalára egy „végeláthatatlan” háborúban. Az EU „közös értékei” a fegyverküldéssel kapcsolatban megkérdőjelezhetőek. (Nem orbáni módon, hanem más szempontok és értékrend szerint).

Az átlagemberek normálisan és szolidárisan gondolkodtak volna a szomszédok szenvedéseiről.

A politika és egyes politikusok a hozzánk közeli háborúkat arra használják, hogy félelmet keltsenek, ellenségképet építsenek egyéni politikai igényeik szerint.

Nemrég volt két nagy plakátkampány (mint az emberek befolyásolásának eszköze)

„Veszélyben vagy”. „Mi megvédünk téged”. „Mi vagyunk az egyetlenek, akik megvédhetünk téged” – volt az üzenet.

2026 áprilisában parlamenti választások lesznek.

Sokan szeretnének kormányváltást, megszakítva, a már 3. ciklusát töltő Orbán Viktor kormányzását. Nemrégiben egy új szereplő jelent meg a színen, aki sok emberre hatással lehet. A regnáló kormány most veszélyben érzi magát.

Új honvédelmi miniszter érkezett az Orbán kabinetbe, két idézetet mondok el tőle:

„…a fegyveres erők fejlesztésére van szükség, hogy a Magyar Honvédség műveleti értéke és harckészsége a lehető legmagasabb szintű legyen”. Múlt héten a következőt mondta : „Hagyjunk fel ezzel a béke mentalitással és lépjünk a nulladik fázisba a háború felé vezető úton”. Szalay Bobrovniczky Kristóf élvezi Orbán bizalmát és a szükséges teljes összeg rendelkezésére áll a szerteágazó projektekhez.

A magyar kormány jelentős katonai fejlesztésekbe kezdett, már most teljesen megfelel a NATO elvárásainak, mivel a katonai kiadások a közelmúltban a GDP 2 %-át is meghaladták (az adófizetők pénzéből).

– Nagy plakátkampányok zajlanak

– Kérdőívet postáztak (VOKS 2025), amely háborúról és békéről kérdezi az embereket, olyan sugalmazott válaszlehetőségekkel, amelyek Orbán politikáját támogatják, aki úgy tesz, mintha békepolitikus lenne, és az emberek csak rá számíthatnának.

– A fiatalokat a hadsereg kötelékébe hívják, mint a legjobb munkaadó, fantasztikus karriert kínálva, átlagon felüli fizetéssel.

– Katonákat küldenek iskolákba, hogy 13-18 éves gyerekekkel beszélgessenek a témáról (miközben több fontos témával kapcsolatban civil szervezeti szakemberek ki vannak tiltva az iskolákból)

2024-ben 12 iskolában vezették be a katonai nevelési órákat, benne 16 óra elméleti és 16 óra gyakorlati képzéssel. Mostanra 141 iskolában katonailag kiképzett katona „tanárok” vezetnek órákat. Több iskolában új Kadétképzést vezettek be.

Az elmúlt néhány évben a tanárok tiltakoztak (sztrájk, polgári engedetlenség és tüntetéssorozat) az iskolák autonómiájának és a tanítás szabadságának elvesztése és jogaik korlátozása miatt. A központosított tanterv is sok kívánnivalót hagyott maga után, valamint szükségtelen adminisztrációval vesznek el a pedagógusok tanítással töltendő idejéből órákat. A tanári társadalom fele csatlakozott az ellenálláshoz. A tiltakozást leverték. A tanárok ellenőrzési rendszere inkább politikai jellegű, mint hasznos munkájukat segítő tevékenység (Tankerületek).

Az iskolaigazgatókat manapság felülről nevezik ki. Ezek az igazgatók üdvözlik a katona”tanárok” hazafias „nevelését”.

Hamarosan megkezdődik a nyári szünet, és nagy a kínálat a katonai táborokból, melyek különböző árakon érhetőek el. Van amit államilag támogatnak.

További információk: https://militarytabor.hu , http://honvedelmitabor.hu,

http://castrumhungarikum.hu .

Elborzasztó és számomra szomorú fotók készülnek arról, ahogyan a gyerekek élvezik, hogy igazi katonákhoz hasonlíthatnak. Ez nem egy képzeletbeli játék. Ez kiképzés valódi fegyverekkel, tankokkal, katonai életkörülmények között. Szörnyű …és a mentalitás, amit ott tanulnak.

A hatalom megnyilvánulásai ellenére, három ellenállási csoportosulás jött létre.

– „Tanítanék” a sztrájkban és polgári engedetlenségben való részvétel miatt iskolájukból eltávolított és tanítástól eltiltott tanárok csoportja.

Sok tanár, szülő és egyetértő ember támogatja őket vagy csatlakozik a csoporthoz. Nem adják fel. A per, amelyben a tanárok az elbocsátásuk ellen tiltakoztak, még mindig zajlik.

-A másik csoport a „Szülői Hang”. Itt megvitatják az iskolákban előforduló anomáliákat, az oktatásról és minden olyan témáról, amit szükségesnek tartanak megvitatni.

Szerveznek figyelemfelkeltő tüntetést „Zebra szerda” néven.

-Végül, de nem utolsó sorban nagyon bátor diákok megalakították diákszervezetüket, hogy szolidárisak legyenek szeretett és tisztelt tanáraikkal. Különböző tüntetéseket és egyéb akciókat szerveztek,kezdeményezőként hívják a fenti 2 csoportot és sok velük szimpatizáló civil szervezetet.

Én is megkerestem őket az iskolák militarizálásának témájával. „A Szülői Hang” csapat javasolta, hogy konzultáljunk erről. A tanárok és diákok csoportját újra meg kell szólítanom.

A téma legyen közbeszéd tárgya! Mindenki tudjon róla és gondolkodjon el ennek veszélyeről, a káros hatásokról.

Az emberek többsége hónapról hónapra él, sok küzdelemmel, hogy családját a felszínen tartsa.

A propaganda és a politikai hirdetés szerepe (nagy plakátok az ország minden útján, terén. Napilapokban egész oldalas nagy hirdetések, TV, rádió minden órában ugyanaz a katonai témájú agitáció, kormány propaganda).

Az ellenzék bemocskolása. Mondván : „Az ellenzék az ukrajnai háború folytatását akarja.” „ Az ellenzék be akar rángatni minket a háborúba”.

„Mi nem hagyjuk, hogy koporsóban hozzák haza gyerekeinket a mások háborújából.”

Ez az egész folyamat arra irányul, hogy a békés és dolgozó emberek társadalmát átállítsák ellenséget vízionizáló mentalitású, nemzeti közösséggé, akiket bármikor szolgálatra és a haza védelmére lehet behívni.

A gyerekek már egészen kicsi koruktól kezdve nem tudják kivonni magukat abból a látványból és beszédből, mivel mindezt minden nap, mindenhol hallják, látják.

A szülők, akik azt hiszik, hogy veszélyben vagyunk, szintén félnek, és ez befolyásolja a gyermekek lelkét és nyugalmát. A gyerekeknek vannak félelmeik, és ha azt hallják, hogy ki az ellenség, kit gyűlölnek a felnőttek, vagy kire haragszanak, mindezt tudják , és ez nemkívánatos módon befolyásolja őket.

A hazugságok és ostobaságok listája hosszú, amivel etetik az embereket napi rendszerességgel. Néhányan maguk is tájékozódnak, de sokaknak nincs idejük és energiájuk erre.

A költségvetésből rengeteg pénzt költenek a katonai „fejlesztésekre”, propagandára, iskolai programokra, a felsőoktatásban pedig a katonai célokhoz igazodó oktatási változások tendenciái észlelhetőek. Új fegyvergyártó létesítményeket állítanak üzembe.

De ki az ellenség?

1). Orbán annyira fél a saját népétől, mivel

a). sokan már nem hisznek neki (lassan kezd kinyílni az emberek szeme)

b) a fő ellenség: az „átkozott” értelmiség, amely mindig is ellene volt és soha nem engedelmeskedett neki.

2). Van-e külföldi ellenség? (számomra ismeretlen)

Ahogy a korábbi zoom találkozónkon hallhattuk, bármilyen „apróságot” képesek felnagyítani, ami kirobbanthat egy konfliktust vagy háborút. Ez az én nagyon magánjellegű véleményem.

A magyarok (NATO-pártiak) szerint Putyin megtámadhat minket. Románia és Ukrajna sokak számára puskaporos hordó, a szomszédos országokban élő magyar kisebbségek okán. (A nyelvhasználati jog, a nemzeti identitás, a nemzetiségek szabad önrendelkezése problémás).

A semlegesség és a sok tárgyalás az egyetlen út számunkra ebből a szempontból, hiszen a két 1945 utáni Európában kirobbant háború, a velünk határos két országban kényessé teszi helyzetünket, kapcsolatainkat.

Természetesen a béke és az együttműködés kultúrája fontos számunkra. Európa ügyeit és jövőjét az európai országoknak kell tárgyalásokon kialakítaniuk. Egyetlen európai országot sem kirekesztve. (Ez a béke elv a világ más részeire is vonatkozik)

Az együttműködés és a kölcsönös segítségnyújtás, a tisztességes kereskedelem (fair trade) azok az értékek, amelyeket meg kell tanítanunk gyermekeinknek. Azt is, hogy a világ nem minden természeti erőforrása a miénk, más kontinensek és országok kincseit nem az északi fejlett országok birtokolhatják annak megfizetése nélkül.

Az emberi élet minden szegmensének (beleértve a gazdaságot és a közlekedést is) újragondolására van szükség. Nem folytathatjuk ilyen pazarló, környezetromboló módon, túltermeléssel és túlfogyasztással, sok háborúval, militarizálással, ami a fiatal generációk mentalitását, környezetét és jövőjét teszi tönkre.

Megjegyzés: Angolból magyarra fordítás a DeepL segítségével

A bejegyzés kategóriája: Nincs kategorizálva
Kiemelt szavak: , , .
Közvetlen link.